| مروری بر ویژگیهای شخصیتی و حرفهای معلمان تربیت بدنی موفق |
| کد مقاله : 1559-3RDPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
محمدامین خانی *، تکتم نعمتی گروه آموزش تربیت بدنی ، دانشگاه فرهنگیان ، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| آموزش تربیت بدنی یکی از ارکان اصلی توسعه جسمانی و روانی دانشآموزان است و معلمان تربیت بدنی نقش کلیدی در تقویت سلامت جسمانی، بهبود مهارتهای اجتماعی و ارتقاء روحیه تیمی در دانشآموزان دارند. معلمان موفق در این حوزه باید ویژگیهای خاصی داشته باشند؛ این ویژگیها شامل داشتن دانش تخصصی در زمینههای مختلف ورزشی، هوش حرکتی، هوش هیجانی، توانایی برقراری ارتباط مؤثر، خلاقیت، مهارت در مدیریت کلاس، توانایی ایجاد انگیزه و روحیه رقابتی سالم، و استفاده از تکنیکهای نوین آموزشی هستند. همچنین، توانایی رهبری و کار تیمی از دیگر ویژگیهای مهم معلمان موفق است، زیرا آنها باید قادر به همکاری مؤثر با سایر معلمان، والدین و مدیران مدارس برای بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری باشند. علاوه بر این، معلمان موفق باید قادر به شناسایی نیازهای فردی دانشآموزان و تطبیق روشهای تدریس با این نیازها باشند، بهطوریکه تمامی دانشآموزان بتوانند از مزایای آموزش تربیت بدنی بهرهمند شوند. نتایج این تحقیق نشان میدهد که معلمان تربیت بدنی موفق نه تنها بر پیشرفت جسمی دانشآموزان تأثیر میگذارند، بلکه میتوانند به بهبود سلامت روانی و اجتماعی آنها نیز کمک کنند. بهویژه، محیط آموزشی مثبت و حمایتی که معلمان موفق ایجاد میکنند، به افزایش اعتماد به نفس، بهبود تعاملات اجتماعی، و کاهش اضطراب در دانشآموزان منجر میشود. از سوی دیگر، انگیزهدهی و ایجاد رقابت سالم در کلاسهای تربیت بدنی موجب افزایش مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای ورزشی و ارتقاء سطح عملکرد آنها در بلندمدت میشود. در نهایت، این ویژگیها میتوانند به بهبود کیفیت آموزش تربیت بدنی در مدارس و توسعه دانشآموزانی با سلامت جسمانی و روانی مناسب کمک کنند. |
| کلیدواژه ها |
| معلمان تربیت بدنی موفق؛ ویژگی های شخصیتی؛ مدرسه |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
