| مقایسه درد در دانشآموزان دختر با و بدون سندروم متقاطع فوقانی |
| کد مقاله : 1562-3RDPECONF |
| نویسندگان |
|
زهرا خسروی *1، ابراهیم محمدعلی نسب فیروزجاه2، مرتضی همایوننیا فیروزجاه3 1: کارشناس ارشد، گروه فیزیولوژی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران 2دانشیار، گروه فیزیولوژی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران 3استادیار، گروه آموزش تربیتبدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| هدف از پژوهش حاضر، مقایسه درد ناحیه گردن و شانه در دانشآموزان دختر با و بدون سندروم متقاطع فوقانی بود. روش مطالعه حاضر توصیفی و از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر 12-10 ساله شهر خلخال در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با استفاده از نرمافزار جیپاور، حجم نمونه 60 نفر تعیین شد و سپس، با استفاده از صفحه شطرنجی غربالگری شدند و پس از ارزیابیهای کمی وضعیت بدنی، در دو گروه سالم (30 نفر) و مبتلابه سندرم متقاطع فوقانی (30 نفر) تقسیم شدند. زاویه سر به جلو و شانه به جلو با استفاده از روش عکسبرداری و زاویه کایفوز با استفاده از Goniometer-pro app ارزیابی شدند. برای مقایسه دادهها از آزمون t مستقل در سطح معنیداری 05/0 در محیط نرمافزار SPSS26 استفاده شد. نتایج نشان داد بین درد ناحیه گردن و شانه در دانشآموزان مبتلابه سندروم متقاطع فوقانی و افراد سالم تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0p≥). با توجه به میانگینهای دو گروه مشخص شد که در ناحیه گردن و شانه، گروه سندروم متقاطع فوقانی درد بیشتری، نسبت به گروه سالم، گزارش کردند (001/0p=). سندروم متقاطع فوقانی با تغییر در راستای ستون فقرات و بدن، بر وضعیت گردن، شانهها و پشت اثر میگذارد و سبب تنش و خستگی عضلانی میشود. بر این اساس، ارائه برنامههای اصلاحی و پیشگیری از وقوع اختلالات وضعیتی برای دانشآموزان که در سنین رشد قرار دارند و مستعد ناهنجاریهای قامتی و شکلپذیری نامناسب بدن هستند، پیشنهاد میشود. |
| کلیدواژه ها |
| درد، سربهجلو، کایفوز، دانشآموزان، سندروم متقاطع فوقانی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
