" پداگوژی در تربیت بدنی: مقایسه و تحلیل روش‌های سنتی، انتقادی و سمتی در یادگیری و مشارکت دانش‌آموزان"
کد مقاله : 1570-3RDPECONF
نویسندگان
مژگان ایلکا *1، میترا ایلکا2، سید رفیع شفا بخش کلور3
1کارمند
2فرهنگی
3پرسنل دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پداگوژی در تربیت بدنی به‌عنوان یکی از ارکان مهم فرآیند آموزشی در مدارس، نقش بسزایی در توسعه مهارت‌های جسمی و اجتماعی دانش‌آموزان دارد. این مقاله به مقایسه سه رویکرد اصلی در پداگوژی تربیت بدنی، یعنی روش‌های سنتی، انتقادی و سمتی، و تأثیر آن‌ها بر یادگیری و مشارکت دانش‌آموزان می‌پردازد. روش‌های سنتی با تأکید بر نقش محوری و یک سویه معلم و ارائه دستورالعمل‌های ثابت، در بیشتر مواقع باعث کاهش انگیزه و مشارکت فعال دانش‌آموزان می‌شود. در مقابل، رویکرد انتقادی بر تجزیه و تحلیل و نقد فعالیت‌های جسمانی و تشویق به تفکر مستقل تأکید دارد که می‌تواند موجب ارتقاء آگاهی و مشارکت بیشتر شود. همچنین، روش سمتی، که در آن به نیازها و علاقه‌های فردی دانش‌آموزان توجه ویژه می‌شود، باعث افزایش انگیزه و ایجاد محیطی مشارکتی و برابر می‌گردد. براین اساس سوال پژوهش حاضر عبارت است از: محورهای واگرایی رویکردهای پداگوژیک در تربیت بدنی چیست. این تحقیق با استفاده از مطالعات موردی و تحلیل مقایسه‌ای، نشان می‌دهد که ترکیب این روش‌ها می‌تواند به بهبود کیفیت یادگیری و افزایش سطح مشارکت دانش‌آموزان در کلاس‌های تربیت بدنی کمک کند. روش پژوهش حاضر توصیفی– تحلیلی می باشد. براساس نتایج به‌دست‌آمده، ترکیب رویکردهای انتقادی و سمتی به‌ویژه در ایجاد انگیزه و ارتقاء یادگیری دانش‌آموزان مؤثرتر است.
کلیدواژه ها
پداگوژی، تربیت بدنی ، پداگوژی سنتی، پداگوژی انتقادی، پداگوژی سمتی، یادگیری فعال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر