| اصول تربیتی رفق و مدارا در ساحت تربیت زیستی و بدنی متربیان |
| کد مقاله : 1589-3RDPECONF (R1) |
| نویسندگان |
|
محمد عابدی *1، احمدرضا حسنخانی2 1دانشجو دانشگاه فرهنگیان واحد شهید آیت نجف آباد 2استاد |
| چکیده مقاله |
| اصل تربیتی رفق و مدارا از جمله اصول مهم تربیتی است که تأثیر چشمگیری در تسهیل فرایند آموزشی و اخلاقی مربیان نسبت به متربیان دارد. این اصل در ساحت های مختلف تربیتی کاربرد داشته و منحصر به حوزه تربیت اعتقادی، اخلاقی و دینی نیست. هدف از این مقاله بررسی اصل تربیتی رفق و مدارا در روابط بین مربیان تربیت بدنی با دانش آموزان و ورزشکاران و تأثیر آن بر عملکرد ورزشی و روحی آنان است. در ابتدا، به تعریف واژگان رفق و مدارا و مبانی دینی و علمی آن پرداخته شده است. سپس، نقش این دو در آموزش مؤثر، کاهش استرس و افزایش انگیزه ورزشکاران تحلیل میشود. پژوهشگران حوزه تربیت معتقدند رفتار با ملایمت و صبر مربی ضمن ایجاد فضای آموزشی مثبت، اعتماد و احترام متقابل را تقویت و از بروز مشکلات روانی جلوگیری می نماید. در نهایت، نتیجهگیری میشود که استفاده از رفق و مدارا در فرآیند تربیت بدنی نه تنها به ارتقای کیفیت آموزش و عملکرد ورزشکاران کمک میکند، بلکه بر پایه اصول اخلاقی و دینی بهعنوان یک راهکار مؤثر برای ایجاد محیطی سالم و انگیزشی برای ورزشکاران توصیه میشود. |
| کلیدواژه ها |
| اصل رفق- اصل مدارا، تربیت بدنی، مربی، ورزشکار |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |
