پیش بینی شایستگی حرکتی ادراک شده دختران نوجوان مقطع اول متوسطه بر اساس سطح سواد بدنی
کد مقاله : 1599-3RDPECONF
نویسندگان
مائده آخوندزاده *1، حسین صمدی2، ساجده امین مقدم3، طاهره صالحی زاده3
1دانشجو کارشناسی ارشد دانشگاه یزد
2دانشگاه یزد
3دانشجو دانشگاه یزد
چکیده مقاله
پژوهش ها نشان داده است میزان فعالیت بدنی کودکان در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، کم است. سواد بدنی می‌تواند بر سطح فعالیت بدنی، سبک زندگی سالم و رفاه جسمی و روانی افراد تأثیر بگذارد. هدف پژوهش حاضر، پیش بینی شایستگی حرکتی ادراک شده دختران نوجوان مقطع اول متوسطه بر اساس سطح سواد بدنی بود. مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان 16-13 سال شهرستان یزد بود که از بین آنها 175 دانش آموز به صورت دردسترس از سه مدرسه انتخاب و پرسشنامههای شایستگی حرکتی ویژه نوجوانان تیملر و همکاران (2016) و سواد بدنی ادراک شده سام و همکاران (2016) را تکمیل نمودند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف جهت بررسی نرمالیتی دادهها و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین سواد بدنی و شایستگی حرکتی ادراک شده ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد، بدین معنی که هرچه سواد بدنی ادراک شده بالاتر باشد، شایستگی حرکتی افزایش مییابد. همچنین نتایج آزمون رگرسیون خطی نشان داد که نمرات سواد بدنی به‌طور معناداری قابلیت پیش‌بینی شایستگی حرکتی (21 درصد) در دختران نوجوان را دار میباشد. با توجه به نتایج، پیشنهاد میشود معلمان تربیت بدنی موضوع سواد بدنی ادارک شده و شایستگی حرکتی دانش آموزان نوجوان در مدارس مد نظر قرار دهند.
کلیدواژه ها
شایستگی حرکتی، نوجوانان، سواد بدنی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر