بررسی نقش نوآوری در تدریس درس تربیت‌بدنی در شادکامی دانش آموزان شهر کرمانشاه
کد مقاله : 1600-3RDPECONF
نویسندگان
فواد نوروزی *1، پروین شیخ پور2، اسوه برزگر3
1آموزش و پرورش ناحیه یک کرمانشاه دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازی
2دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان اسلام آبادغرب
3دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان جوانرود
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نوآوری در تدریس درس تربیت‌بدنی بر شادکامی دانش‌آموزان شهر کرمانشاه انجام شد. روش تحقیق به‌صورت توصیفی-تحلیلی و با استفاده از ابزارهای سنجش میزان شادکامی و روش‌های نوین تدریس صورت گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که نوآوری در تدریس این درس تأثیر مثبت و معناداری بر سطح شادکامی دانش‌آموزان دارد و ۳۲ درصد از تغییرات در شادکامی آن‌ها را تبیین می‌کند. نتایج همچنین نشان داد که روش‌های نوین آموزشی مانند استفاده از بازی‌های گروهی، فناوری‌های آموزشی و ورزش‌های هدفمند، موجب افزایش انگیزه، تعاملات اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. مقایسه نتایج این تحقیق با مطالعات گذشته نشان داد که یافته‌های پژوهش حاضر همسو با تحقیقات داخلی و بین‌المللی است که تأثیر فعالیت‌های ورزشی بر سلامت روانی و شادکامی را تأیید کرده‌اند. در نتیجه، تأکید بر روش‌های نوآورانه در تدریس تربیت‌بدنی، نه‌تنها به بهبود شادکامی دانش‌آموزان کمک می‌کند، بلکه می‌تواند عملکرد تحصیلی و کیفیت زندگی آن‌ها را نیز ارتقا دهد. بر این اساس، پیشنهاد می‌شود که مدیران و معلمان مدارس با اجرای برنامه‌های آموزشی و تجهیز امکانات ورزشی، زمینه را برای اجرای روش‌های تدریس نوآورانه در درس تربیت‌بدنی فراهم کنند.
کلیدواژه ها
نوآوری در تدریس، تربیت‌بدنی، شادکامی دانش‌آموزان، آموزش نوین.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی