تاثیر انتظار برای آموزش بر اضطراب شناختی و یادگیری مهارت پرتاب هندبال دختران نوجوان
کد مقاله : 1607-3RDPECONF (R1)
نویسندگان
عهدیه یداله زاده *
عهدیه یداله زاده، استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. کد ارکید: 0009-0009-6534-9303
چکیده مقاله
در این پژوهش، تاثیر یادگیری با انتظار برای آموزش بر اضطراب شناختی و یادگیری مهارت پرتاب هندبال را در میان دختران نوجوان بررسی کردیم. روش مطالعة پژوهش از نوع نیمه تجربی بود و از لحاظ هدف کاربردی و طرح پژوهش به صورت پیش‏ آزمون- اکتساب و یادداری-انتقال بود.جامعه آماری این پژوهش کلیه نوجوانان دختر مقطع متوسطه اول شهر صومعه سرا بود، 42 نوجوان به روش در دسترس انتخاب شدند. دختران به صورت تصادفی در یکی از دو گروه یادگیری با انتظار برای آموزش و آزمون جای گرفتند. قبل از شروع مرحله اکتساب ، به یادگیرندگان در گروه یادگیری با انتظار برای آموزش گفته شد که "امروز شما مهارت پرتاب هندبال را فرا می‏گیرید، همچنین دو روز بعد شما می‏بایست این مهارت را به دانش‏ آموزانی دیگر آموزش دهید". به شرکت‏کنندگان در گروه آزمون گفته شد که امروز می‏توانید مهارت پرتاب هندبال را فراگیرید، همچنین دو روز بعد شما می‏بایست در آزمونی جهت سنجش مهارت کسب شده در اجرای این تکلیف شرکت کنید. شرکت کنندگان یک روز بعد بدون دریافت دستورالعمل خاصی در آزمون یادداری و انتقال شرکت کردند. بعد از پیش ‏آزمون و قبل از یادداری نیز از شرکت‏ کنندگان خواسته شد تا به گویه ‏های مرتبط با اضطراب شناختی پاسخ دهند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که روش یادگیری با انتظار برای آموزش بر یادداری و بر انتقال مهارت پرتاب هندبال دختران نوجوان تاثیر داشت. یافته ‏های پژوهش حاکی از آن است که یادگیری با انتظار برای آموزش بر سطوح اضطراب شناختی مهارت پرتاب هندبال دختران نوجوان تاثیر ندارد.
کلیدواژه ها
یادگیری با انتظار برای آموزش، نوجوان، هندبال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی