از ایده تا عمل: تجربه ۸ سال فعالیت یک مدرسه ابتدایی پسرانه با رویکرد ورزشی
کد مقاله : 1608-3RDPECONF
نویسندگان
غلامحسین لاسجوری *، منیژه یاحقی زاده، فاطمه جعفری، حدیث لاسجوری
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
این مقاله به بررسی تجربه ۸ ساله دبستان تخصصی ورزشی فرهنگیان کرج می‌پردازد که با رویکردی نوین در آموزش، تمرکز ویژه‌ای بر ورزش‌های پایه و سایر رشته‌های ورزشی مجاز آموزشگاهی داشته است. هدف پژوهش، تحلیل تأثیرات این برنامه بر پیشرفت تحصیلی، سلامت جسمانی و روانی، و توسعه مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان است. دانش‌آموزان این مدرسه از طریق آزمون ورودی انتخاب می‌شوند که شامل تست‌های روانشناسی، آزمون رشد حرکتی، معاینات پزشکی و سنجش وضعیت بدنی است. در این مدرسه، ورزش‌هایی نظیر ژیمناستیک، شنا، دو و میدانی (به‌عنوان رشته‌های مادر) و رشته‌های مجاز آموزشگاهی از جمله فوتبال، والیبال، بسکتبال، کشتی، تکواندو، کاراته، بدمینتون و تنیس روی میز اجرا شده است. روش‌شناسی پژوهش شامل تحلیل کیفی و کمی داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه است. یافته‌ها نشان می‌دهد که این رویکرد، بهبود قابل‌توجهی در زمینه‌های تحصیلی، جسمانی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان ایجاد کرده است. در بخش بحث و نتیجه‌گیری، چالش‌ها و پیشنهاداتی برای توسعه این مدل آموزشی ارائه شده است.
کلیدواژه ها
آموزش و پرورش، تربیت بدنی، ورزش‌های پایه، آزمون ورودی مدارس ورزشی، سلامت دانش‌آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر