نقش مشاوره تخصصی مدارس در تحقق اهداف تربیت بدنی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مبتلا به اختلالات رفتاری و عاطفی: چالش‌ها و راهکارهای اجرایی
کد مقاله : 1621-3RDPECONF
نویسندگان
سعید رجبی *1، علی رجبی2
1مشاور آموزش و پرورش
2دبیر ورزش
چکیده مقاله
تربیت بدنی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی نظام آموزشی، نقش حیاتی در رشد جسمانی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان ایفا می‌کند. این نقش برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، به‌ویژه آن‌هایی که از اختلالات رفتاری و عاطفی رنج می‌برند، از اهمیت بیشتری برخوردار است. پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که این گروه از دانش‌آموزان در مشارکت در فعالیت‌های بدنی با چالش‌هایی نظیر اضطراب، اختلالات رفتاری و عدم تمایل به مشارکت مواجه می‌شوند. این مطالعه با استفاده از روش تحلیل اسنادی و بررسی مطالعات پیشین از پایگاه‌های معتبری نظیر PubMed، Scopus، Google Scholar و Web of Science، به بررسی چالش‌ها و راهکارهای اجرایی برای بهبود کیفیت تربیت بدنی این دانش‌آموزان پرداخته است. نتایج نشان می‌دهد که کمبود منابع، نبود آموزش تخصصی معلمان، عدم تطابق برنامه‌های ورزشی با نیازهای خاص این دانش‌آموزان و مشکلات رفتاری آن‌ها از جمله موانع اصلی هستند. راهکارهای پیشنهادی شامل توسعه برنامه‌های آموزشی ویژه برای معلمان، طراحی برنامه‌های ورزشی شخصی‌سازی‌شده و تقویت مشاوره تخصصی در مدارس است. این مقاله با ارائه شواهد علمی، گامی در جهت بهبود شرایط تربیت بدنی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و اختلالات رفتاری و عاطفی برمی‌دارد.
کلیدواژه ها
تربیت بدنی، مشاوره تخصصی، نیازهای ویژه، اختلالات رفتاری، اختلالات عاطفی، آموزش فراگیر
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر